Endocannobinoïden: Waarom kan je niet stoppen met vet eten?

Is het je ooit wel eens overkomen dat je een zak chips openmaakt en denkt maar een paar chipjes te eten, totdat je je tot je grote schrik realiseert dat de zak al leeg is. Zonder er erg in te hebben, heb je alle chips opgegeten en eigenlijk zonder er echt van te genieten.

Wetenschappers beginnen een steeds beter inzicht te krijgen in hoe ons lichaam werkt en waarom mensen dit soort vreetaanvallen hebben. Vette voedingsmiddelen kunnen ertoe leiden dat er in je lichaam chemische stoffen vrijkomen, de zogenaamde endocannabinoïden, die te vergelijken zijn met marihuana-achtige stoffen. Deze endocannobinoïden dwingen je als het ware door te blijven eten, in een soort van verslaafde eetbui.

Met de explosie aan gezondheidsproblemen die in verband staan met het schrikbarend snel groeiende overgewicht van de doorsnee mens, lijkt het steeds belangrijker te worden om gericht onderzoek te doen naar een oplossing. Natuurlijk wordt een groot deel daarvan vooral gedaan door allerlei farmaceutische bedrijven die de wonder dieetpil willen uitvinden en zo bakken met geld verdienen, maar heel af en toe is er ook nieuws te ontdekken dat mensen zou kunnen helpen om zelf hun gewicht onder controle te krijgen, zonder de hulp van allerlei poeders en pillen.

De studie die er op wijst dat er inderdaad stoffen in het lichaam aangemaakt worden na het eten van vet eten, die een verslavende werking kunnen hebben, geeft al aan dat het overgewicht probleem helemaal niet zo makkelijk is uit te leggen als men altijd heeft gedacht. Natuurlijk blijft het feit dat elk “pondje door het mondje” gaat en dat veel beweging een goede invloed kan hebben op je algemene gezondheid, maar het geeft ook aan dat er waarschijnlijk meer aan de hand kan zijn.

Het team van onderzoekers aan de Californische Irvine Universiteit kwam er achter dat sommige vetten in voedsel zo onweerstaanbaar zijn, door dat de endocannabinoïden vrijkomen bij het eten van vet. Testen met ratten wezen uit dat zodra het vet werd geproefd, er signalen van de tong naar de hersenen gaan, en van daaruit naar de darmen. Verder stelden ze dat daar de endocannabinoïden werden vrijgegeven die daarna als het ware nog maar een seintje doorgaven: “VET LEKKER; ETEN, ETEN, ETEN!”.

Nou wordt er verondersteld dat het in de toekomst eventueel mogelijk gaat zijn om speciale medicijnen te ontwikkelen om deze endocannabinoïden te blokkeren, zodat vet voedsel geen verslavende werking op ons zal hebben. Maar je zou je moeten af vragen of dat inderdaad wel de oplossing is en of er niet een andere manier is om hier mee om te gaan. Feit blijft natuurlijk dat niet iedereen deze problemen ondervindt en er dus misschien beter doorgezocht kan blijven worden naar onderliggende redenen en waarom sommige mensen er meer last van schijnen te hebben dan anderen, in plaats van zomaar met een medicijn de symptomen te maskeren.

Een positieve draai aan deze ontdekking is natuurlijk wel dat men nu beter gaat begrijpen dat problemen met lichaamsgewicht helemaal niet zo recht toe recht aan zijn te verklaren.

BMI Kinderen: Test of je kind te zwaar is

BMI kinderen is een goede manier om te bepalen of je kind een gezond gewicht heeft of niet. Ben je bezorgd dat je kind te zwaar is, dan kun je op die manier kijken of het echt het geval is en, zo ja, aktie ondernemen. De BMI of body mass index, is een berekening die wordt gebruikt om te bepalen of iemand een gezond gewicht heeft en wordt berekend door het gewicht te delen door de lengte in het kwadraat. Bij volwassenen geldt dat een BMI van boven de 25 betekent dat er sprake is van overgewicht. Voor kinderen ligt dat iets anders.

BMI voor Kinderen

Voor kinderen wordt de BMI op dezelfde manier uitgerekend en is voor hen dus ook handige methode om eventueel overgewicht vast te stellen. Bij kinderen zijn echter wel de grenswaarden iets anders. De hoeveelheid vetweefsel in de groeifase, die duurt soms wel tot de leeftijd van 21 jaar, is veranderlijk. Bovendien hebben meisjes meestal een iets hogere BMI dan jongens.

Wat Als Je Kind te Zwaar is?

Als ouders heb je grote invloed op je kind, dit geldt voor gewoonten maar ook voor het gewicht. Dit is immers een gevolg van (verkeerde) gewoonten. Maar je kunt je kind niet aan de lijn laten doen, dat zou meer kwaad dan goed doen. Als een kind het gevoel heeft dat het ‘niets meer mag’ dan werkt dat alleen maar averechts. Wat kun je dan wel doen om je kind te helpen weer een gezond gewicht te krijgen?

Door een paar simpele stappen, kun je je kind helpen overtollige kilo’s kwijt te raken.

  1. Geef het goed voorbeeld!
    Je kunt niet verwachten dat je kind niet snoept en meer beweegt als jij zakken chips naar binnen werkt als je voor de tv zit.
  2. Zorg voor een gezond en voedzaam ontbijt.
  3. Schrap frisdranken met suiker, geef liever ongezoete vruchtensappen of diksap.
  4. Stimuleer je kind om vaker buiten te spelen en te bewegen; leg tv en computer aan banden.

Als je deze nieuwe regels oplegt, zal het helemaal niet moeilijk zijn. Deze regels zijn voor oudere kinderen makkelijk te begrijpen en ook niet al te ingrijpend. Ze mogen best nog een keertje snoepen, maar met een gezond ontbijt als basis komt hun stofwisseling op gang en kunnen er tegen als ze de nieuwe dag beginnen.

Zelf kun je dit als een kans aangrijpen om ook wat aan je eigen gewicht en gezondheid te doen. Als jij gezonde gewoonten hebt, kopiëren je kinderen dat ongemerkt en zo zorg je dat jou kroost gezonde BMI kinderen worden!