Vetpercentage? Omlaag ermee!

Als je te zwaar bent en wilt afvallen, dan zul je het liefst vetweefsel kwijtraken en dus het vetpercentage in je lichaam verlagen. Vetweefsel ontstaat als de verhouding tussen de hoeveelheid calorieën die je op dagelijkse basis consumeert meer is dan die je verbrandt. Logische gevolgtrekking is dus dat je door veel minder te eten ook weer van je vet af kunt komen. Helaas is de werkelijkheid niet zo simpel.

Hoe Bepaal Je Het Vetpercentage

Je kunt je vetpercentage op verschillend manieren bepalen. De meest voorkomende manier is de huidplooimeting; hiervoor heb je een speciaal apparaat nodig dat de dikte van de huidplooi opmeet. Er zijn ook weegschalen (veelal beschikbaar op sportscholen en diëtisten) te koop die door middel van een electrodiagnose je vetpercentage kunnen meten; er wordt dan via de enkel een electrisch stroompje je lichaam ingestuurd waardoor het vet kan worden gemeten. Wat het beste percentage is, is afhankelijk van je leeftijd en geslacht. Zie het schema hieronder:

Leeftijd Vrouw Man
17-30 25% 15%
30-40 27% 17%
40 en ouder 30% 20%

Nu je je vetpercentage hebt bepaald en weet dat streng dieten niet de oplossing is om vet kwijt te raken, zul je willen weten wat je dan wel kunt doen. Er zijn eigenlijk twee basisstappen die je kunt ondernemen; iets  minder eten en meer spiermassa kweken door meer beweging.

Minder eten

Het beste kun je ongeveer 450 calorieën minder gebruiken dan dat je per dag nodig hebt, voor vrouwen komt dit dus neer op ongeveer 1650 en voor mannen op 2150. Focus op gezonde voedingsmiddelen en ontwikkel zo een gezonder eetpatroon. Laat suikerhoudende frisdranken staan en drink veel water. Houd bij je nieuwe eetpatroon rekening met dingen waar je echt gek op bent. Als je gek bent op chocola bijvoorbeeld, moet je dat niet helemaal uit je menu schrappen; sta jezelf toe om nog steeds te genieten maar probeer zoveel mogelijk ‘slechte’ voedingsmiddelen te vervangen door goede.

Meer bewegen

Cardiotraining in combinatie met krachttraining is een uitstekende manier om vet te verbranden. Bovendien voel je je lekkerder, krijg je meer energie en wordt je sterker en soepeler.

Met deze tips kun je langzaamaan je leven op een ander spoor zetten. Snel afvallen is leuk, maar tegelijkertijd maak je jezelf blij “met een dooie mus” want het is het meeste vocht en spierweefsel dat je verloren bent en het zit er zo weer aan! Door rustigaan je slechte gewoonten om te zetten in goede gewoonten zul je zien dat je afvalt en je weer fit en goed voelt. Als je zo volhoudt dan kun je echt je vetpercentage omlaag brengen!

Japan rondreis

Japan: een rondreis die je moet maken

In de zomer zijn Rik en ik naar Japan geweest. We hebben een rondreis geboekt via Shoestring (waarmee we eerder naar Jordanië en Costa Rica zijn geweest) en wederom is het goed bevallen. We hadden een Engelstalige reisleider die ons alles vertelde over het land. We reisden met een groep van in totaal 18 personen, met wie we het goed konden vinden. De sfeer in zo’n rondreis is altijd relaxed en mensen zijn er om bij te komen van de drukte van alledag én om nieuwe ervaringen op te doen.

Japan foto

Na een lange vlucht (ruim 20 uur, vanwege vertraging) kwamen we aan in Fukuoaka. Daar mochten we gelukkig gelijk naar ons hotel om even bij te slapen. Maar daar hebben we dan weer niet al teveel tijd voor genomen, want we wilden de stad verkennen.

In de dagen die volgden hebben we van alles gedaan. We zijn gereisd naar Sandankyo met de boot, wat een hele beleving was. Ook vingen we naar Kurashiki. Heel indrukwekkend was Kyoto. Hier waren maar liefst 3.000 tempels te bezichtigen. Dat hebben we gelukkig niet gedaan, want hoe mooi ze ook zijn die tempels, na een tijdje weet je het wel en wil je weer eens wat anders te zien krijgen. Vroeger was Kyoto de keizerlijke hoofdstad van Japan, waar nu nog steeds veel van te zien is.

We eindigden de reis in Tokyo, waar we op het vliegtuig naar huis stapten.

Als je een beetje een sfeerimpressie wilt, deze video gaat over een deel van de reis die we gemaakt hebben (is iemand anders):

Japan is dus een land van uiterste. Een vreselijk mooi land, dat zeker de moeite van het bezoeken waard is. De reis van Shoestring kan ik dan ook iedereen aanbevelen, want het is op en top georganiseerd.

Gezonde voeding

Wat is nu echt gezond en gebalanceerd eten?

Ik word hier af en toe dood en dood ziek van beweringen over dat gebalanceerd eten uit alle voedingsgroepen moet bestaan om aan alle dagelijkse aanbevolen percentages te moeten komen, die we nodig hebben om gezond te blijven.

Ik persoonlijk vind het klink klare bullshit (sorry voor die uitdrukking), dat gebalanceerd eten aangegeven wordt in een schijf van vijf, waarin brood, granen, aardappelen, rijst, pasta, couscous en peulvruchten een prominente plaats innemen. Alsof het wordt gezien als onmisbaar om aan al je voedingsbenodigdheden te komen, of dat je genoeg melk en ander zuivel moet eten, en er zelfs plek is voor margarine en andere zaken, die echt niet zo gezond voor je zijn als dat men je wil laten denken.

Inderdaad, “gezond eten levert de voedingsstoffen die nodig zijn om een lichaam gezond te houden“.

Nog zo´n mooi zinnetje op dezelfde bladzijde, “door gevarieerd te eten, is de kans het grootst dat je voldoende van alle voedingsstoffen binnenkrijgt”. Is de kans het grootst ….

Perfect, zou ik zeggen, maar waarom zouden we dan niet gewoon eens een tijdje bijhouden wat we nou echt eten en naar de hand daarvan beoordelen wat er mis is of wat we zouden kunnen veranderen, zodat we een persoonlijk eetpatroon vast kunnen stellen dat we goed vol kunnen houden, in plaats van een schijf opgedrongen te krijgen dat vol staat met producten die je niet wilt eten?

Want zelfs het volgen van de schijf van vijf, geeft geen garantie dat je inderdaad al die benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt, maar meten is weten.

Een typische conversatie:

Jij: “Je moet wel genoeg aardappelen, rijst en peulvruchten eten hoor, want anders krijg je te weinig koolhydraten binnen”
Ik: “Waarom heb ik dan zoveel koolhydraten nodig?”
Jij: “Ja, omdat je dat koolhydraten nodig hebt”
Ik: “Wie zegt dat dan, en waarom?”
Jij: “Ehm ja, de gezondheidsraden”
Ik: “Ja, ja, maar waarom heb ik die dan nodig, en waarom zou ik niet mijn energie uit andere voedingsstoffen kunnen halen?”
Jij: “Ehm ja, gewoon niet, omdat dat niet goed is”

En zo kan je natuurlijk een tijdje doorgaan, tot je er op een gegeven moment genoeg van hebt. Dus ben ik een heel precies voedseldagboek bij gaan houden, om precies op te schrijven, op de gram nauwkeurig, wat ik eet, hoe en wat ik dus per dag binnen krijg aan voedingsstoffen. En mijn plan is dat minstens een half jaar vol te houden en dagelijks in te voeren in een computerprogramma, dat precies uitrekent welke alle mineralen, vezels, vitamines etc in nu precies binnenkrijg.

Nu het een tijdje te hebben gedaan, blijkt al dat je koolhydraten uit aardappels, rijst, peulvruchten etc, best kunt missen en toch ruimschoots aan alle waarden voldoen, maar het is nog te vroeg om daar iets mee te doen.

Verdergaand op de vraag, wat is nu echt gezond en gebalanceerd voedsel, wilde ik ook nog even iets aangeven dat ik las op wikipedia en volgens een grote groep mensen hoogstwaarschijnlijk zomaar wordt aangenomen:

“De voedingswijzer bestaat uit vier groepen voedingsmiddelen, ingedeeld naar de hoofdkenmerken: koolhydraten, eiwitten, vetten en Vitamine C. Daarnaast heeft de voedingswijzer een apart vochtvak.
De groepen met het hoofdkenmerk koolhydraten en vitamine C zijn groot, omdat van deze producten meer gebruikt moet worden. Van de groepen die de voedingsstoffen eiwitten en vetten vertegenwoordigen kunnen kleinere hoeveelheden gebruikt worden.”

NB: Dat aparte vak is dan dus de vijfde schijf in de schijf van vijf.

Tja, daar zou je dan weinig tegen in mogen brengen, je “moet dus meer koolhydraten en vitamine C gebruiken”. Nou moet ik zeggen, ben het helemaal eens met het vitamine C gebruik, maar die koolhydraten daar moet ik toch een groot vraagteken bijzetten, en al helemaal bij de stelling dat je minder eiwitten en vetten moet gebruiken!

Maar eigenlijk was dat nog niet eens hetgeen me het meest stoorde, dat was namelijk de volgende paar zinnen:

Groep 1 Koolhydraten

Aardappelen, peulvruchten, rijst, pasta, brood en ontbijtproducten, koek en gebak, zoete versnaperingen, suiker en ‘zoet’ broodbeleg.
Naast de koolhydraten die deze groep voedingsmiddelen levert, bevatten ze ook eiwitten, vitamines, mineralen en voedingsvezel. Voorkeur hebben de producten die rijk zijn aan meervoudige koolhydraten (zetmeel) en voedingsvezel.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Voedingswijzer

Sorry hoor, maar daar draait mijn maag toch een beetje om. Sinds wanneer horen zoete versnaperingen, suiker, koek, gebak en zoet broodbeleg thuis in een gezonde en gebalanceerde voeding?

Verder staan er nog een aantal producten in die groepen die echt helemaal niet zo gezond zijn en mijns inziens dan ook niet in een gezonde en gebalanceerde voeding thuishoren, namelijk:
In groep 4 de halvarine en (dieet)margarine en in groep 5 de light frisdranken waar allerhande troep en rotzooi in zit dat echt NIET goed is voor je lijf.

Maar goed, we moeten dus gevarieerd en gebalanceerd eten om alle voedingsstoffen binnen te krijgen, en het maakt niet uit dat daar ook vergif tussen zit, zolang het maar gebalanceerd is?!?

Nou is het natuurlijk lekker makkelijk om een hele wikipedia pagina aan de kant te zetten vanwege een paar idiote zinnetjes, er staat echt wel wat informatie op waar we wat mee kunnen. Het doel van dit artikel is niet zozeer om precies te zeggen wat nou gezond en gebalanceerd is (geloof me als ik zeg dat “men” daar nog lang niet uit is en dat hetgeen de voedingswijzer aangeeft maar een van vele gedachtengangen is), maar om je aan het denken te zetten.

Voel je je 100% gezond, energiek en ben je altijd op je streefgewicht, dan heb je hoogstwaarschijnlijk je eigen vorm van gezond en gebalanceerd leven gevonden. Is dat echter niet zo, en ben je aan het vechten om je streefgewicht te halen, voel je je sloom, moe en depri, en heb je allerlei kwaaltjes, dan moet je toch echt op zoek naar je eigen balans.

Eiwitdieet

Er zijn letterlijk duizenden dieet plannen die zijn ontworpen om mensen te helpen met afvallen en de immer durende strijd tegen de overtollige kilo´s, maar tegenwoordig zie je vooral een nadruk liggen op het eiwitrijk dieet.

Proberen om af te vallen kan een zeer frustrerende bezigheid zijn, vooral als iemand probeert om in zeer korte tijd heel veel overgewicht te verliezen, maar steeds vaker zie je mensen werkelijk verbluffende resultaten behalen zodra ze overschakelen op een eiwitrijk dieet dat vooral bestaat uit het bestrijden van honger en het voorzien van het lichaam van voldoende bouwstoffen.

Met een eiwitrijk dieet plan wordt men aangemoedigd om minder zetmeelhoudende koolhydraten te eten en meer levensmiddelen die vol zitten met eiwitten. Velen hebben al succes behaald met deze taktiek om het vetpercentage naar beneden te brengen, vooral ook omdat eiwit honger en spierafbreuk tegen gaat, waardoor het volgen van een eiwitrijk dieet niet alleen veel makkelijker vol te houden is, maar zich ook richt op het beschermen van je spiermassa.

Verschillende studies hebben onlangs bewezen dat mensen op een dieet dat veel eiwitten bevat niet alleen sneller af vallen, maar het ook langer vol houden, zodat een hoger percentage uiteindelijk zijn streefgewicht bereikt. Niet alleen dat, maar door het beschermen van de spiermassa en zich vooral te richten op vetverbranding, merken mensen die een eiwitrijk dieet hebben gevolgd, dat ze makkelijker hun streefgewicht vast houden dan na het afsluiten van andere diëten.

Plan je Eiwitrijk Dieet

Een eiwitrijk dieet om af te vallen kun je op verschillende manier opzetten. Er zijn natuurlijk een aantal diëten die bekend staan om de hoeveelheid eiwitten die ze bevatten, en het is ook mogelijk om gebruik te maken van allerlei maaltijdvervangers die vooral uit eiwitten bestaan.

Het is echter aan te raden om er voor te zorgen zo normaal mogelijk te eten, zonder het vervangen van je maaltijden, zodat je ook na het af vallen, gewoon op een gezond gewicht blijft. Veel mensen die met behulp van eiwitrijke maaltijdvervangers of andere hulpmiddelen afvallen, leren uiteindelijk niet wat nodig is om een gezond gewicht te behouden met als gevolg dat ze hun verloren gewicht weer bijkomen.

Het Beginnen Met een Eiwitrijk Dieet

Het is aan te raden om altijd even met je huisarts te praten voordat je aan een eiwitrijk dieet of welk ander dieet dan ook te beginnen, en zorg vooral ook dat je een dieetplan uitkiest dat al succesvol is geweest voor vele anderen, zoals bijvoorbeeld het mentale dieetplan, dat naast een turbo fase waarin je snel veel kunt afvallen en een normale fase waarin je je streefgewicht bereikt, ook een nazorg fase bevat waarin je er voor zorgt dat je voor altijd op streefgewicht zult blijven.

Welk eiwitrijk dieet je ook kiest te gaan volgen, als je echt wilt afvallen kun je het beste meteen beginnen, van uitstel komt nou eenmaal afstel!