Gezonde voeding

Wat is nu echt gezond en gebalanceerd eten?

Ik word hier af en toe dood en dood ziek van beweringen over dat gebalanceerd eten uit alle voedingsgroepen moet bestaan om aan alle dagelijkse aanbevolen percentages te moeten komen, die we nodig hebben om gezond te blijven.

Ik persoonlijk vind het klink klare bullshit (sorry voor die uitdrukking), dat gebalanceerd eten aangegeven wordt in een schijf van vijf, waarin brood, granen, aardappelen, rijst, pasta, couscous en peulvruchten een prominente plaats innemen. Alsof het wordt gezien als onmisbaar om aan al je voedingsbenodigdheden te komen, of dat je genoeg melk en ander zuivel moet eten, en er zelfs plek is voor margarine en andere zaken, die echt niet zo gezond voor je zijn als dat men je wil laten denken.

Inderdaad, “gezond eten levert de voedingsstoffen die nodig zijn om een lichaam gezond te houden“.

Nog zo´n mooi zinnetje op dezelfde bladzijde, “door gevarieerd te eten, is de kans het grootst dat je voldoende van alle voedingsstoffen binnenkrijgt”. Is de kans het grootst ….

Perfect, zou ik zeggen, maar waarom zouden we dan niet gewoon eens een tijdje bijhouden wat we nou echt eten en naar de hand daarvan beoordelen wat er mis is of wat we zouden kunnen veranderen, zodat we een persoonlijk eetpatroon vast kunnen stellen dat we goed vol kunnen houden, in plaats van een schijf opgedrongen te krijgen dat vol staat met producten die je niet wilt eten?

Want zelfs het volgen van de schijf van vijf, geeft geen garantie dat je inderdaad al die benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt, maar meten is weten.

Een typische conversatie:

Jij: “Je moet wel genoeg aardappelen, rijst en peulvruchten eten hoor, want anders krijg je te weinig koolhydraten binnen”
Ik: “Waarom heb ik dan zoveel koolhydraten nodig?”
Jij: “Ja, omdat je dat koolhydraten nodig hebt”
Ik: “Wie zegt dat dan, en waarom?”
Jij: “Ehm ja, de gezondheidsraden”
Ik: “Ja, ja, maar waarom heb ik die dan nodig, en waarom zou ik niet mijn energie uit andere voedingsstoffen kunnen halen?”
Jij: “Ehm ja, gewoon niet, omdat dat niet goed is”

En zo kan je natuurlijk een tijdje doorgaan, tot je er op een gegeven moment genoeg van hebt. Dus ben ik een heel precies voedseldagboek bij gaan houden, om precies op te schrijven, op de gram nauwkeurig, wat ik eet, hoe en wat ik dus per dag binnen krijg aan voedingsstoffen. En mijn plan is dat minstens een half jaar vol te houden en dagelijks in te voeren in een computerprogramma, dat precies uitrekent welke alle mineralen, vezels, vitamines etc in nu precies binnenkrijg.

Nu het een tijdje te hebben gedaan, blijkt al dat je koolhydraten uit aardappels, rijst, peulvruchten etc, best kunt missen en toch ruimschoots aan alle waarden voldoen, maar het is nog te vroeg om daar iets mee te doen.

Verdergaand op de vraag, wat is nu echt gezond en gebalanceerd voedsel, wilde ik ook nog even iets aangeven dat ik las op wikipedia en volgens een grote groep mensen hoogstwaarschijnlijk zomaar wordt aangenomen:

“De voedingswijzer bestaat uit vier groepen voedingsmiddelen, ingedeeld naar de hoofdkenmerken: koolhydraten, eiwitten, vetten en Vitamine C. Daarnaast heeft de voedingswijzer een apart vochtvak.
De groepen met het hoofdkenmerk koolhydraten en vitamine C zijn groot, omdat van deze producten meer gebruikt moet worden. Van de groepen die de voedingsstoffen eiwitten en vetten vertegenwoordigen kunnen kleinere hoeveelheden gebruikt worden.”

NB: Dat aparte vak is dan dus de vijfde schijf in de schijf van vijf.

Tja, daar zou je dan weinig tegen in mogen brengen, je “moet dus meer koolhydraten en vitamine C gebruiken”. Nou moet ik zeggen, ben het helemaal eens met het vitamine C gebruik, maar die koolhydraten daar moet ik toch een groot vraagteken bijzetten, en al helemaal bij de stelling dat je minder eiwitten en vetten moet gebruiken!

Maar eigenlijk was dat nog niet eens hetgeen me het meest stoorde, dat was namelijk de volgende paar zinnen:

Groep 1 Koolhydraten

Aardappelen, peulvruchten, rijst, pasta, brood en ontbijtproducten, koek en gebak, zoete versnaperingen, suiker en ‘zoet’ broodbeleg.
Naast de koolhydraten die deze groep voedingsmiddelen levert, bevatten ze ook eiwitten, vitamines, mineralen en voedingsvezel. Voorkeur hebben de producten die rijk zijn aan meervoudige koolhydraten (zetmeel) en voedingsvezel.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Voedingswijzer

Sorry hoor, maar daar draait mijn maag toch een beetje om. Sinds wanneer horen zoete versnaperingen, suiker, koek, gebak en zoet broodbeleg thuis in een gezonde en gebalanceerde voeding?

Verder staan er nog een aantal producten in die groepen die echt helemaal niet zo gezond zijn en mijns inziens dan ook niet in een gezonde en gebalanceerde voeding thuishoren, namelijk:
In groep 4 de halvarine en (dieet)margarine en in groep 5 de light frisdranken waar allerhande troep en rotzooi in zit dat echt NIET goed is voor je lijf.

Maar goed, we moeten dus gevarieerd en gebalanceerd eten om alle voedingsstoffen binnen te krijgen, en het maakt niet uit dat daar ook vergif tussen zit, zolang het maar gebalanceerd is?!?

Nou is het natuurlijk lekker makkelijk om een hele wikipedia pagina aan de kant te zetten vanwege een paar idiote zinnetjes, er staat echt wel wat informatie op waar we wat mee kunnen. Het doel van dit artikel is niet zozeer om precies te zeggen wat nou gezond en gebalanceerd is (geloof me als ik zeg dat “men” daar nog lang niet uit is en dat hetgeen de voedingswijzer aangeeft maar een van vele gedachtengangen is), maar om je aan het denken te zetten.

Voel je je 100% gezond, energiek en ben je altijd op je streefgewicht, dan heb je hoogstwaarschijnlijk je eigen vorm van gezond en gebalanceerd leven gevonden. Is dat echter niet zo, en ben je aan het vechten om je streefgewicht te halen, voel je je sloom, moe en depri, en heb je allerlei kwaaltjes, dan moet je toch echt op zoek naar je eigen balans.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *